Att vara anonym...

Är det något jag verkligen avskyr så är det meningslösa debatter om något som ändå aldrig kommer få ett avslut eller vinnare. Att debattera mot folks alla olika åsikter är lika meningslöst som att pissa på ett elstängsel. Det kommer aldrig leda någon vart då varje person har sin åsikt, att debattera om något som inte betyder mycket bland personer som bryr sig noll är meningslöst tidsfördriv. Alla har självklart rätt till sin åsikt och ha rätt till att utrycka den men det gäller att veta vart man ska utrycka den och hur den framföras.
Men lärt mig att ska man peta i grytan är det lika bra att röra om rejält. Näthatare finns det tyvärr gott om, pengar växer inte på träd tyvärr men det gör tydligen alla haters där ute.
Hur kan man sitta anonym bakom sin dataskärm och spy galla över en 18 årig tjej för att hon opererade näsan. Hur kan man som kvinna kalla en annan kvinna hora för ett blogg inlägg om att världen borde gå mer i rosa, vart finns sambandet? Hur kan man sitta och trakassera folk med elaka kommentarer som fetto, ankfejs och pundaräckel när man inte ens känner personen. Ren jäkla avundsjuka och förbannat tråkigt liv och noll respekt eller insikt är vad som verkar förvrida folks huvuden och göra dom modiga nog att kasta ur sig nedtryckande kommentarer anonymt i tryggt skydd bakom skärmen.
När det sedan leder till självmord, Rehab, anorexia och hemska utgångar för trakasserade människor, skyddar sig dessa näthatare med att peka mot yttrandefriheten, om man inte kan ta lite mothugg ska man inte heller dela sitt liv öppet på nätet och det som inte dödar härdar och alla dess dumma kommentarer i olika former.
För ett år sen skrev jag om mitt liv och dess tuffa motgång och helvetes tider med anledning till att om det fanns någon där ute som gick igenom det helvete jag tog mig ur läste och kanske fick ett hopp om livet och se att det fanns lite ljus att kämpa för, istället fick den personen se hur förvridet och skadat samhället faktiskt kan vara. Alla fina stöttande kommentarer svärtades ner av dessa så kallade näthatare. En person 95 mil ifrån mig satt bakom sin skärm och kände sig kränkt och tyckte synd om personerna som beskrevs runt omkring mig att jag *lämnade ut* dem, trots att jag inte gav varken namn, kön eller något som kunde leda till någon och den enda som vart ut lämnad var jag. Detta verkade dock kränka denna stackars person som anonymt förklarade att det man går igenom är välförtjänt. Allt lede till en stor debatt tills jag tyckte att det riktiga ämnet hade glidits ifrån långt ut på ostadiga broar och inlägget togs bort.
Något man lärt sig är att aldrig skriva något som faktiskt berör, upprör eller kan riktas till något som faktiskt betyder något. Istället ska vi skriva om smink, kläder och senaste fest eller vilken middag vi åt förra veckan för att inte starta känslor eller i överhuvudtaget bli tagna som en person som har något att verkligen berätta. Om man inte har något snällt att säga kan man lika gärna vara tyst fick jag ständigt påpekat för mig som liten, vilket är jävligt vettigt. Har du en annan åsikt så lämna den gärna men kan vi inte bete oss vuxna utan att klämma in nedtryckande kommentarer i våra åsikter så är man inte mogen nog att föra den debatten.
Sluta näthata anonymt bakom skärmen och för din åsikt på en mogen nivå så kommer fler ta dig på allvar. Till alla er som verkligen vågar skriva om något äkta som berör, upprör och betyder något all berömma till er för i den anonyma nätvärlden är det svårt att tillfredställa alla, någon kommer alltid ha en annan åsikt och för den på ett nedtryckande omoget sätt.


ATT VARA ANONYM BETYDER INTE ATT DU HAR RÄTTEN TILL ATT KRÄNKA ANDRA. All kärlek till alla er äkta där ute <3

 



Kommentarer
KannaJa

<3 älskade gumman min. du är så stark, underbar och fantastisk. puss -A

Svar: fick vem lika medelande=) love you <3 puss
None None

2013-03-19 @ 06:26:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0